Återhämtning
Återhämtning

Stress som inte följs av återhämtning

Vi börjar med att ta ett exempel


Föreställ dig en fotbollsspelare som går ut på en plan för att spela en match.
För att kunna göra en bra match behöver han ställa om sin kropp, från lugn till stress.

Han behöver alltså en stressreaktion för att kunna prestera bra på fotbollsplanen.

Förmodligen skulle han inte spela en lika bra match utan en stressreaktion i kroppen.
Kroppen måste alltså lägga de naturliga funktionerna åt sidan under fyra timmar och göra sig redo för ett adrenalinpåslag följt av en ökad sockermängd i kroppen osv..


Genom att kroppen ställer om sig på det här sättet så kan han också agera på ett bättre sätt än om han inte fick en stressreaktion. Stressen blir alltså positiv! 

Efter matchen har fotbollsspelaren lärt sig att låta kroppen övergå till de normala funktionerna igen, han återhämtar sig. Ett måste.

Om man dag efter dag stressar utan den efterföljande återhämtningen dröjer det inte lång tid innan stressen blir negativ, och det vet vi idag kan straffar sig mycket hårt.

Återhämtning är alltså A och O i stresshantering.


Detta gäller ju inte bara fotbollsspelare. Utan även dig. I arbetslivet!
Återhämtar du dig då och då kan du presentera och vara på topp så ofta du bara vill, dessutom bli du mycket effektivare, du lägger tiden på rätt saker, de uppgifter som tar dig närmare ditt mål. 


Mer om återhämtning

Det kan variera från person till person, men generellt så är återhämning att göra någonting annat än det man gör, något man trivs med.  Det kan även innebära korta stunder av pauser eller att ägna sig åt en hobby. 
En del återhämtar sig när dom arbetar, andra har det inombords.
Det är alltså högst individuellt. 

Vad har du för strategi när du befinner dig under högtryck?

Är du som de allra flesta bortprioriterar du det som ger återhämtning. 

T.ex.  lunchen bli lidande, träningen lägg åt sidan, familjen och de aktiviteter som du gillar att göra prioriteras bort. Med andra ord det som ger dig energi.

Låter det som en smart strategi? 
Vad händer om trycket är för högt ofta?

I den värld vi lever i nu så är arbetstempot högt uppdrivet och arbetsmängden tar i stort sett aldrig slut.

Vi måste lära oss återhämtning, öka medvetenheten och börja jobba med oss själv (självkontroll)


Med denna slutsats är det kanske dags för en om prioritering? 
Vi hjälper dig med det oavsett vart du befinner dig idag.

Förebyggande eller rehabilitering.


Välkommen att höra av dig!



LÄS MER OM STRESSHANTERING

 

Kontaktinformation

Marie Märestad

073- 368  75 62


marie.marestad@ml-halsa.se.

På Gång med Marie Märestad


Kursstart mindfulness i arbetet

Plats Maria Trappgränd 5

Oktober

21

Copyright @ All Rights Reserved

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.

Acceptera